ΣΧΕΔΙΟ ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΑΣΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ (ΣΒΑΚ) ΔΗΜΟΥ ΙΩΑΝΝΙΤΩΝ
Άξονας: 2.ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Το έργο αυτό χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης.
Η περιοχή υλοποίησης του έργου είναι: 1) η Δημοτική Ενότητα Ιωαννιτών που περιλαμβάνει τις Δημοτικές Κοινότητες Ιωαννιτών, Μαρμάρων, Σταυρακίου και τις Τοπικές Κοινότητες Εξοχής και Νεοχωρόπουλου. 2) η Δημοτική Κοινότητα Ανατολής 3) η Δημοτική Κοινότητα Περάματος 4) η Δημοτική Κοινότητα Κατσικά 5) η Δημοτική Κοινότητα Πεδινής Το φυσικό αντικείμενο του έργου είναι η εκπόνηση ενός ολοκληρωμένου Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) για το Δήμο Ιωαννιτών, μέσω της υλοποίησης των παρακάτω δράσεων: 1. Προετοιμασία ανάλυσης υφιστάμενων προβλημάτων κινητικότητας και ευκαιριών ανάπτυξης ενός βιώσιμου συστήματος μεταφορών, μέσω της καταγραφής των υφιστάμενων κυκλοφοριακών χαρακτηριστικών της περιοχής του έργου. 2. Ανάπτυξη ενός κοινού οράματος για την κινητικότητα και ενεργή ενημέρωση του κοινού για αυτό. 3. Καθορισμός προτεραιοτήτων για την κινητικότητα του Δήμου Ιωαννιτών και ανάπτυξη ειδικών (SMART) στόχων για την παρακολούθηση της επίτευξης των σκοπών του ΣΒΑΚ. 4. Ανάπτυξη σεναρίων διαχείρισης βιώσιμης κινητικότητας της υπό μελέτη περιοχής. 5. Προσδιορισμός (μέσα από βιβλιογραφική ανασκόπηση βέλτιστων πρακτικών) των μέτρων εκείνων που κρίνονται το δυνατόν αποτελεσματικότερα για την ικανοποίηση των στόχων που τέθηκαν. 6. Προετοιμασία σχεδίου δράσης και προϋπολογισμού των προτεινόμενων μέτρων. Στο επισυναπτόμενο Τεύχος Τεχνικών Δεδομένων περιλαμβάνεται η αναλυτική περιγραφή του φυσικού αντικειμένου.
Η αναγκαιότητα ανάπτυξης ενός Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) για την πόλη των Ιωαννίνων, προέκυψε από την ανάγκη επίλυσης ενός μεγάλου αριθμού προβλημάτων άμεσα συνυφασμένων με την κινητικότητα ανθρώπων και αγαθών και της γενικότερης κυκλοφοριακής οργάνωσης της πόλης. Η πόλη των Ιωαννίνων ως αστικό κέντρο μεσαίου μεγέθους αντιμετωπίζει μια σειρά θεμάτων που αφορούν στον τρόπο της χωρικής της ανάπτυξης, σε προβληματικές μετακινήσεις προσώπων και αγαθών είτε με τα πόδια ή με μηχανοκίνητα μέσα, σε ασυνέχειες του υπάρχοντος οδικού δικτύου, σε έλλειψη συνεχούς πολεοδομικού και κυκλοφοριακού σχεδιασμού, στη λήψη αποσπασματικών μέτρων και ενεργειών από τους εκάστοτε αρμόδιους φορείς και τέλος στην έλλειψη χάραξης κοινής πολιτικής όσον αφορά στις αστικές μετακινήσεις. Τα βασικότερα προβλήματα κινητικότητας αφορούν i) στην προσβασιμότητα των ΑΜΕΑ (π.χ.) πεζοδρόμια με φτωχά γεωμετρικά χαρακτηριστικά, έλλειψη υποδομών για ΑΜΕΑ), ii) στην έλλειψη θέσεων στάθμευσης για ποδήλατα/ δίκυκλα, για εμπορευματικά οχήματα, θέσεων για επιβίβαση-αποβίβαση τουριστικών λεωφορείων iii) στα προβλήματα που προκύπτουν από την παράνομη στάθμευση, iv) στη διαμπερή κίνηση (προερχόμενη και από τις όμορες περιοχές), η οποία επιβαρύνει κυκλοφοριακά το κέντρο της πόλης , v) στη μη επαρκή εξυπηρέτηση των αυξημένων ροών πεζών στο εμπορικό κέντρο της πόλης. Από την άλλη, η πόλη των Ιωαννίνων διαθέτει τα χαρακτηριστικά εκείνα (παραλίμνιο μέτωπο και ιστορικό κέντρο υψηλού τουριστικού ενδιαφέροντος, κοντινές αποστάσεις από/προς σημεία ενδιαφέροντος και υπηρεσίες, ήπιο γεωγραφικό ανάγλυφο) που θα της επέτρεπαν να αποτελέσει μια πόλη πρότυπο εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης (πεζή μετακίνηση, ποδήλατο, δημόσιες συγκοινωνίες), ακολουθώντας τις αρχές τις βιώσιμης αστικής ανάπτυξης.
1. 1η διαβούλευση 2. Τεχνική Έκθεση Α. – Υφιστάμενη Κατάσταση 3. Κοινό όραμα Βιώσιμης Κινητικότητας 4. Τεχνική Έκθεση Β. – Ειδικοί Στόχοι 5. Τεχνική Έκθεση Γ. - Κυκλοφοριακό Μοντέλο – Προκαταρκτικά Σενάρια Διαχείρισης Κινητικότητας 6. 2η διαβούλευση 7. Τεχνική Έκθεση Δ. – Τελικά Σενάρια Διαχείρισης Κινητικότητας 8. Τεχνική Έκθεση Ε. – Ολοκληρωμένο πακέτο μέτρων 9. Πρώτη έκδοση ΣΒΑΚ 10. Τεχνική Έκθεση ΣΤ. – Σχέδιο Δράσης-Προϋπολογισμός 11. 3η διαβούλευση 12. Δράσεις ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης κοινού 13. Τελική έκδοση ΣΒΑΚ Στο επισυναπτόμενο Τεύχος Τεχνικών Δεδομένων περιλαμβάνεται η περιγραφή του κάθε παραδοτέου.