ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΠΡΟΣ ΟΦΕΛΟΣ ΤΩΝ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΤΗΣ ΒΙΑΣ – ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΔΗΜΟΥ ΑΡΤΑΙΩΝ
Άξονας: 5.ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΝΤΑΞΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΔΙΑΚΡΙΣΕΩΝ
Το έργο αυτό χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο.
Η τροποποίηση αφορά στη συνέχιση της λειτουργίας και αναβάθμιση των Συμβουλευτικών Κέντρων τοπικής εμβέλειας, και ειδικότερα του Συμβουλευτικού Κέντρου Δήμου Αρταίων με στόχο την πρόληψη και την καταπολέμηση της έμφυλης βίας κατά των γυναικών. Το Συμβουλευτικό Κέντρο εντάσσεται στο πανελλαδικό δίκτυο υποστηρικτικών δομών (Συμβουλευτικά Κέντρα, Ξενώνες φιλοξενίας και Τηλεφωνική Γραμμή SOS 15900), και λειτουργεί συμπληρωματικά με την Πράξη: ««Οριζόντιες παρεμβάσεις εθνικής εμβέλειας» για την πρόληψη και την καταπολέμηση της βίας κατά των γυναικών. Αντικείμενο του έργου είναι η παροχή δράσεων ψυχοκοινωνικής και νομικής στήριξης σε γυναίκες-θύματα βίας ή/και πολλαπλών διακρίσεων (π.χ. μετανάστριες, πρόσφυγες, μονογονείς, ΑμΕΑ, άνεργες κ.λπ.), υλοποιώντας παράλληλα την ανάπτυξη δράσεων προώθησης στην απασχόληση, καθώς και την ανάπτυξη δράσεων δικτύωσης με την τοπική κοινωνία, όπως επίσης και παρεμβάσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του ευρύτερου κοινού για την πρόληψη και την καταπολέμηση της βίας κατά των γυναικών.
Η μελέτη της βίας κατά των γυναικών καταδεικνύει τη συχνότητα, τη συστηματικότητα και την πολυπλοκότητα της κακοποίησής τους (παρατηρούνται είδη βίας, όπως: αιμομιξία, βιασμός εντός και εκτός γάμου, σεξουαλική παρενόχληση στους χώρους εργασίας και εκπαίδευσης, βία κατά ηλικιωμένων γυναικών, trafficking κ.ά., και μορφές βίας, όπως: σωματική, ψυχολογική, λεκτική και σεξουαλική κακοποίηση). Σύμφωνα με τον ΟΗΕ (2013), οι βασικές στρατηγικές για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών και των κοριτσιών είναι οι εξής: α) επένδυση στην ισότητα των φύλων και την ενδυνάμωση των γυναικών, β) εισαγωγή ή αναθεώρηση της νομοθεσίας, γ) ολιστικές, πολυτομεακές πολιτικές και εθνικά σχέδια δράσης, δ) διασφάλιση πόρων και ένταξη της οπτικής του φύλου στους προϋπολογισμούς (gender budgeting), ε) προώθηση της πρωτογενούς πρόληψης, στ) εφαρμογή της θεωρίας της αλλαγής, ζ) ανάπτυξη συντονισμένης ανταπόκρισης σε τοπικό επίπεδο, η) εμπλοκή και ενίσχυση της συμμετοχής ομάδων-κλειδιών, θ) ανάπτυξη ικανοτήτων και δεξιοτήτων, ι) έρευνα, συλλογή και ανάλυση ποσοτικών και ποιοτικών δεδομένων, και ια) αξιολόγηση και λογοδοσία. Το 2009, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, η ΓΓΙΦ εκπονεί το «Εθνικό Πρόγραμμα για την Πρόληψη και την Καταπολέμηση της Βίας κατά των Γυναικών (2009-2013)», ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα δράσης. Μέχρι τότε οι δημόσιες υποστηρικτικές δομές στις οποίες μπορούσαν να απευθυνθούν οι γυναίκες-θύματα της βίας ήταν τα Κέντρα Υποδοχής Κακοποιημένων Γυναικών της ΓΓΙΦ στην Αθήνα και τον Πειραιά, ο Ξενώνας Κακοποιημένων Γυναικών του Δήμου Αθηναίων, όπως και αυτοί του ΕΚΚΑ, ενώ αυτήν την ελλειμματικότητα σε δομές αναπλήρωναν γυναικείες και μη κυβερνητικές οργανώσεις. Το Πρόγραμμα αυτό ενσωματώνεται λίγους μήνες μετά εντός του 2010 στο «Εθνικό Πρόγραμμα για την Ουσιαστική Ισότητα των Φύλων 2010-2013», ως ένας από τους τέσσερις στρατηγικούς στόχους του (ΓΓΙΦ, 2010). Έτσι, δημιουργήθηκε, για πρώτη φορά στη χώρα μας, ένα ολοκληρωμένο Δίκτυο εξήντα μία (61) δομών, πανελλαδικής κάλυψης για την πρόληψη και αντιμετώπιση όλων των μορφών βίας κατά των γυναικών, υπό το συντονισμό της ΓΓΙΦ. Τόσο τα ποσοτικά όσο και τα ποιοτικά δεδομένα από τη λειτουργία του δικτύου δομών (βλ. Μελέτης αποτίμησης των δομών για την πρόληψη και την καταπολέμηση της βίας κατά των γυναικών σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, ΕΕΤΑΑ, 2015) αναδεικνύουν τα ακόλουθα: - Αυξημένη ανταπόκριση που υπήρξε από τις γυναίκες-θύματα βίας στις δομές, παρά το μικρό χρονικό διάστημα της έως τώρα πιλοτικής λειτουργίας τους. - Διευκόλυνση της πρόσβασης των γυναικών σε υπηρεσίες συμβουλευτικής, καθώς υπάρχουν υποστηρικτικές δομές σε όλη την ελληνική επικράτεια. - Παροχή εξειδικευμένων και υψηλού επιπέδου υπηρεσιών, που ενισχύουν τον κοινωνικό χαρακτήρα της πολιτείας, σε γυναίκες και ιδιαιτέρως σε αυτές που ανήκουν σε κοινωνικά ευάλωτες ομάδες και πλήττονται δυσανάλογα από την οικονομική κρίση (μετανάστριες, μονογονείς, κ.ά.). - Αναγνώριση σε μεγάλη έκταση των μορφών βίας ως κοινωνικό πρόβλημα από το ευρύτερο κοινό, τις τοπικές κοινωνίες και τους/τις εμπλεκόμενους/-ες επαγγελματίες. - Θετική στάση του πολιτικού και υπηρεσιακού μηχανισμού των Δήμων και του ΥΠΕΣ/ΓΓΙΦ από τη λειτουργία των δομών - Συνεχής και αποτελεσματική δικτύωση ανάμεσα στις δομές του Δικτύου (Τηλεφωνική Γραμμή SOS, Συμβουλευτικά Κέντρα ΓΓΙΦ/ΚΕΘΙ και Δήμων, Ξενώνες Φιλοξενίας Δήμων και ΕΚΚΑ), καθώς και δικτύωση σε τοπικό επίπεδο. - Σημαντική στήριξη των δομών από συλλόγους, κοινωνικούς φορείς αλλά και από αστυνομικές και εισαγγελικές αρχές, όπως επίσης από νοσοκομεία, κοινωνικές υπηρεσίες δήμων κλπ. - Ευαισθητοποίηση των τοπικών κοινωνιών, αλλαγή στερεοτύπων και αποδοχή για την ανάπτυξη της πρόληψης και της αντιμετώπισης του φαινομένου της βίας κατά των γυναικών.
Ως παραδοτέα πράξης ορίζονται τα ακόλουθα: • Παρουσιολόγια Στελεχών • Ατομικές εκθέσεις στελεχών για την παροχή υπηρεσιών σε ωφελούμενες • Υλικό / αποδεικτικά υλοποίησης των δράσεων ενημέρωσης & ευαισθητοποίησης • Έντυπα συναντήσεων – συνεργασιών • Μηνιαία έκθεση πεπραγμένων του Συμβουλευτικού Κέντρου • Αποδεικτικά Δαπανών Λειτουργικών Εξόδων και Αναλώσιμων του Συμβουλευτικού Κέντρου
-
05502.Αριθμός υποστηριζόμενων δομών
-
05503. Αριθμός επωφελουμένων των υποστηριζόμενων δομών
-
CO17.Στερεά απόβλητα: Πρόσθετη δυναμικότητα ανακύκλωσης αποβλήτων